Deze 92 toets Decap werd geheel
verwaarloosd aangetroffen in een Duitse kelder. In 2002 is het gerestaureerd
en inmiddels weer terug in Duitsland, dit keer niet in een kelder maar in een museum. Ik
kreeg verschillende reactie en vragen vanwege dit orgel en de "grote"
Hallensia. De
"grote" Hallensia is van origine een 97 toets Mortier
gebouwd in de periode 1926/27 en was eigendom van de familie De Koninck uit het
Belgische Halle, dat verklaart ook de naam Hallensia. Zoals zovele Mortier
orgels werd ook deze Mortier in 1950/51 verbouwd door Gebrs. Decap Antwerpen.
Het kreeg een modern art-deco front met zichtbaar slagwerk en accordeons. Het is
gelijktijdig verbouwd met de Apollonia en kreeg een bijna identiek front. Ook
kreeg het orgel, net als de Apollonia het bekende Decap 101 gamma waarvan 97
toetsen gebruikt werden. Rond
1956 is het orgel verkocht aan Achiel Vloeiberg uit Walem(B) die het op zijn
beurt weer verkocht aan Van Den Eede uit Wolvertem, die ook eigenaar was van het
121 toets Decap orgel de Nethe nu England's
Pride. Die liet het begin jaren '70 verbouwen door de firma Verbeeck en zn.
waar het 112 toetsen kreeg en een, voor die tijd, modern zwart-wit formica
front. Gebrs. Decap front is in delen verkocht. In 1987 is het orgel verkocht
aan Michel Goddelaine uit Tessenderlo(B) Die liet er bij Verbeeck weer een
klassiek krullenfront voor maken. Het orgel heeft nu nog steeds 112 toetsen maar
speelt op het 101 toets Mortier gamma. Het
repertoire aan boeken van de "grote" Hallensia spelen nu op de 97
toets Mortier Monrève. Delen
van het front en de naamplaat van de "grote" Hallensia zijn door Dries
Neleman uit Breda gebruikt bij de bouw van het front van deze 92 toets Gebrs.
Decap Hallensia. |